söndag 16 oktober 2011

POSITIVT BLAND ALLT NEGATIVT SOM SKRIVITS OM MIG

Introduktion:
Jag som skriver denna blogg har kallats ”skandalsjuksköterska” i pressen. Människor har skrivit i inlägg i Dagens medicin att jag inte skulle få röra deras barn och att det är tur att jag är borta ur vården. Bakgrunden är följande. I juni år 2008 gjorde jag ett allvarligt misstag. Jag upptäckte själv att jag var skuld till ett barns snabbt stigande natrium (salt) och anmälde mig själv. Jag kunde låtit bli att anmäla mig och hoppats klara mig utan upptäckt. Jag kunde ha försökt kasta skuld på någon annan. I stället utsatte jag mig för stor risk genom att berätta. Jag hade varit en kritisk röst internt i många år och många hade gjort upprepade försök att manövrera bort mig från arbetsplatsen. Dagen efter blev jag hotad av en läkare och man har sedan spridit en rad lögner om mig via pressen. Jag försvarade mig inte. Orsak till att jag gjorde misstaget var att jag insåg att barnet utsatts för vårdskada redan, vid 1½ dygns ålder.  I mars 2010 vände jag mig till sjukhusets ledning. Fyra chefssjuksköterskor hade slutat mer eller mindre frivilligt och när erfarna barn/neonatalsjuksköterskor flytt från vanvården av barnen hade man rest till forna Östtyskland och värvat iva sjuksköterskor från vuxenvården. De saknar barnkompetens. När barn/neonatal sjuksköterskans funktion saknas på en avdelning för vård av för tidigt födda barn blir barnen svårt sjuka – det blir stor behov av intensivvård som många läkare och även andra tycker är ”häftigt”. Man skrämmer upp föräldrarna direkt de kommer till avdelningen, man talar om infektioner, hjärnblödning, blindhet och annat och man gör sedan barnen sjuka genom undermålig hygien, lågt utbildad personal och dålig medicinsk teknisk utrustning. Jag larmade sjukhusledningen 23 mars 2010 och blev anklagad för att ha mördat ett barn den 7 april. Jag kunde bevisa att läkarna ljög. Idag har jag fått rätt i HSAN, Förvaltningsrätten och Kammarrätten. Bloggen är mitt sätt att försvara mig mot allt som skrivits om mig i pressen sedan sommaren 2008. Om man vill få en sammansatt bild bör man läsa inläggen i den ordning de skrivits.


FRÅN DEBATTEN PÅ DAGENS MEDICINS HEMSIDA ARTIKEL:
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/04/11/kraver-lakarundersokning-a/index.xml

Ändring 2016-11-15: Dagens medicin har ändrat adress till alla sina äldre artiklar och debatter efter att Christina Kennedy och Lisa Bloom blev ansvariga. Vissa debatter har raderats. 
Mina länkar fungerar därför inte fullt ut men mycket kan hittas med sökning på rubrik. 
Denna länk går till dessa debattinlägg: 
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2011/04/11/socialstyrelsen-vill-stoppa-sjukskoterska-efter-dodsfall/


Postad av: Ssk/bmsk, 06:02, 12 april 2011  
Det börjar osa som vid dialysolyckan i Linköping på 1980-talet. Då fälldes en ssk i allmän domstol för vållande till annans död. Hon dömdes till 1:- i böter och skadestånd och domaren betalade kontant innan förhandlingarna avslutade. Chefsingenjören och en överläkare hade bestämt sig för att tjäna lite mer pengar och hade installerat en billigare dialysutrustning än den på marknaden existerande. De valde en komjölkningsanläggning och byggde ihop det hela utan hänsyn till de fysiska arbetsvillkoren. De vittnade i rätten och det hela var en fars med "tänkte inte på det" och "asså jag menade ju inget illa".

Arbetsmiljön på ALS är Ökänd med stort Ö. Klinikchefen och läkarna vet själva vilken omsättning de har på ssk. Hur många av neonatalavdelningens IVA-platser är öppna? Politikerna har finansierat ett antal platser och det saknas visst personal på ssk-sidan.

Vem HSAN-anmälde denna ssk för att hon tillsammans med mamman avslutade respiratorvården enligt det fattade beslutet i personalgruppen?
Har patienter och anhöriga inte rätt att betacka sig för läkares närvaro, på samma vis som man kan avböja annan personals närvaro?
Hur mycket begriper vilka av den extremt speciella vård, som bedrivs för dessa patienter som inkluderar omsorgen om föräldrarna lika väl som den sjuka själv?
Den åtalade läkaren och den här aktuella ssk:n var känt kunniga, ambitiösa och definitivt vårdpersonal som brydde sig om både barnen och föräldrarna.

Det är makabert att läsa att man nu fått till ett socialstyrelsekrav på hälsoundersökning av ssk för att eventuellt delegitimera henne. Makabert. 




FRÅN SAMMA DEBATT

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/04/11/kraver-lakarundersokning-a/index.xml


Postad av: Konfusoriskt SoS ?, 12:52, 12 april 2011  
När man får veta vad som hänt låter det som det är SoS som inte klarar av sina arbetsuppgifter och borde undersökas ? Att ge fel natriumkloridlösning är ju förstås ett fel hon får stå för och finna sig i att bli kritiserad för. Att däremot kopiera en ordinationslista och göra ett skrivfel, då faller ansvaret på den rondande läkaren som skall kontrollera att ordinationerna stämmer liksom på de ssk som faktiskt ger läkemedlen. Som framgår var det ju inte hon själv som gav fel läkemedel. I det tredje fallet var såvitt jag förstår beslutet att avsluta behandlingen redan fatta och ingen läkare behöver väl vara närvarande för att övervaka när hon stänger av ventilatorn. Det var ju inte inte hon som fattade beslutet att "avsluta den livsuppehållande behandlingen".
Jag börjar faktiskt bli lite orolig när vår tillsynsmyndighet börjar visa sämre och sämre omdöme och sviktande kompetens, detta är knappast det första exemplet. Det är allvarligt !!

Postad av: leg läk, 23:48, 12 april 2011  
Vad är det egentligen som försiggår på ALB? Och vem har ansvaret för det som ser väldigt konstigt ut? Det verkar inte all självklart att den här sköterskan är det största problemet, om ens något alls! Hoppas hon har stöd någonstans för det verkar vara starka krafter igång. Läkarundersökas med tvång...