söndag 16 oktober 2011

Specifik neonatal omvårdnad

Vad är specifik neonatal omvårdnad och finns det behov av att utveckla den funktionen genom strukturerade insatser på en arbetsplats?

Sjuksköterskeutbildningen har förändrats. Yrkesrollen sägs genomgå en professionaliserings process. Den gamla rollen var underordnad läkarens ordinationer, fasta PM och tydliga regler. Den nya rollen innefattar självständigt ansvar för delar av sjukvården, krav på större flexibilitet och förmåga att ge individuellt anpassad omvårdnad . Den ställer krav på hög individuell kompetens hos den enskilda sjuksköterskan.









Patricia Benner: Forskning har visat att på enheter med hög personalomsättning påverkas möjligheten att utveckla specialistkompetens. Specialistkompetens utvecklas genom att man tar till sig teoretisk kunskap, håller sig informerad om ny (evidensbaserad) kunskap, prövar den mot gruppens beprövade erfarenhet, ges tillfälle till regelbunden reflektion, ges undervisning på adekvat nivå och genom mentorskap för oerfarna.
Numera talas mycket om evidensbaserad kunskap och mycket mindre om den beprövade erfarenheten.
Socialstyrelsen knyter samman de båda begreppen i sina författningar.


Så här skriver Jörgen Nordenström, professor i kirurgi vid Karolinska institutet
 i sin bok ”Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår” 2006:

Applikationen av EBM (evidens based medicin) bygger på tre viktiga principer:
God vård bygger på objektiva data:
det finns behov av kliniskt relevant information
nya forskningsrön förändrar vården
ett livslångt lärande är nödvändigt
Det finns en evidenshierarki:
vissa bevis är starkare än andra
bevis så högt upp i hierarkin som möjligt ska användas
man måste veta på vilken evidensnivå man grundat ett kliniskt beslut
Enbart vetenskapliga data räcker inte:
vetenskapliga data är i sig själv aldrig tillräckliga för att fatta kliniska beslut eller för att ge patientrekommendationer
vetenskapliga data måste integreras med kliniskt omdöme
Nordenströms bok handlar om den medicinska vården men budskapet kan överföras direkt, också till omvårdanden:
Bara vetenskapliga bevis räcker inte utan måste integreras med kliniskt omdöme.

Det som Nordenström kallar ”kliniskt omdöme” är den ”vetskap” som många erfarna sjuksköterskor bygger sina bedömningar och vårdhandlingar på.
Det är kärnan i den kunskap som skulle ligga till grund för den självständiga yrkesrollen.

För att utveckla den kunskap som behövs inom en specialitet krävs specifika insatser
ta fram forskning – både gammal och ny
ta fram den erfarenhetsbaserade kunskap som finns i hela gruppen
ta fram ny (egen) forskning utifrån verksamhetens behov
eventuellt knutet till en omvårdnadsteori
= en mix som bygger upp funktionen Specifik Omvårdnad