tisdag 1 november 2011

MAN SKRATTAR ÅT VISSA SOM SKRIVER UPPRÖRDA BREV OM VÅRDHYGIEN...

Introduktion:
Jag som skriver denna blogg har kallats ”skandalsjuksköterska” i pressen. Människor har skrivit i inlägg i Dagens medicin att jag inte skulle få röra deras barn och att det är tur att jag är borta ur vården. Bakgrunden är följande. I juni år 2008 gjorde jag ett allvarligt misstag. Jag upptäckte själv att jag var skuld till ett barns snabbt stigande natrium (salt) och anmälde mig själv. Jag kunde låtit bli att anmäla mig och hoppats klara mig utan upptäckt. Jag kunde ha försökt kasta skuld på någon annan. I stället utsatte jag mig för stor risk genom att berätta. Jag hade varit en kritisk röst internt i många år och många hade gjort upprepade försök att manövrera bort mig från arbetsplatsen. Dagen efter blev jag hotad av en läkare och man har sedan spridit en rad lögner om mig via pressen. Jag försvarade mig inte. Orsak till att jag gjorde misstaget var att jag insåg att barnet utsatts för vårdskada redan, vid 1½ dygns ålder.  I mars 2010 vände jag mig till sjukhusets ledning. Fyra chefssjuksköterskor hade slutat mer eller mindre frivilligt och när erfarna barn/neonatalsjuksköterskor flytt från vanvården av barnen hade man rest till forna Östtyskland och värvat iva sjuksköterskor från vuxenvården. De saknar barnkompetens. När barn/neonatal sjuksköterskans funktion saknas på en avdelning för vård av för tidigt födda barn blir barnen svårt sjuka – det blir stor behov av intensivvård som många läkare och även andra tycker är ”häftigt”. Man skrämmer upp föräldrarna direkt de kommer till avdelningen, man talar om infektioner, hjärnblödning, blindhet och annat och man gör sedan barnen sjuka genom undermålig hygien, lågt utbildad personal och dålig medicinsk teknisk utrustning. Jag larmade sjukhusledningen 23 mars 2010 och blev anklagad för att ha mördat ett barn den 7 april. Jag kunde bevisa att läkarna ljög. Idag har jag fått rätt i HSAN, Förvaltningsrätten och Kammarrätten. Bloggen är mitt sätt att försvara mig mot allt som skrivits om mig i pressen sedan sommaren 2008. Om man vill få en sammansatt bild bör man läsa inläggen i den ordning de skrivits.

SOME ARE LAUGHED AT


                






IGNAZ SEMMELWEIS

A Hungarian physician described as the "savior of mothers" 

Despite various publications of results where hand-washing reduced mortality to below 1%, Semmelweis's practice earned widespread acceptance only years after his death, when Louis Pasteur confirmed the germ theory.

After a number of unfavorable foreign reviews of his 1861 book, Semmelweis lashed out against his critics in series of Open Letters. They were addressed to various prominent European obstetricians, including Späth, Scanzoni, Siebold, and to "all obstetricians". They were full of bitterness, desperation, and fury and were "highly polemical and superlatively offensive" at times denouncing his critics as irresponsible murderers or ignoramuses. He called upon Siebold to arrange a meeting of German obstetricians somewhere in Germany to provide a forum for discussions on puerperal fever where he would stay "until all have been converted to his theory." The attacks undermined his professional credibility.
In mid-1865, his public behaviour became irritating and embarrassing to his associates.On July 30 Ferdinand von Hebra lured him, under the pretense of visiting one of Hebra's "new Institutes", to a Viennese insane asylum located in Lazarettgasse (Landes-Irren-Anstalt in der Lazarettgasse).
Semmelweis surmised what was happening and tried to leave.
He was severely beaten by several guards, secured in a straitjacket and confined to a darkened cell. Apart from the straitjacket, treatments at the mental institution included dousing with cold water and administering castor oil, a laxative. He died after two weeks, on August 13, 1865, aged 47, from a gangrenous wound, possibly caused by the beating. The autopsy revealed extensive internal injuries, the cause of death pyemia—blood poisoning.







Andra lyckades bättre även om de skriker rakt ut ibland …





ARCHIE COCHRANE

The man whose name is associated with "evidence-based medicine" died four years before the term was coined in 1992. The Scottish epidemiologist Archibald Leman Cochrane devoted his entire professional career to make medical treatment credible by evidence of their effects in randomized controlled trials (RCT).  He made a great stir in the 1970s, when he as a professor and member of the British Medical Research Council argued that clinical therapies was based on thin scientific evidence.

"You're a damn liar," he shouted once in the middle of a lecture to the speaker when he told of evidence-based medicine and dared to suggest that only 15-20 percent of the treatments doctors to its patients found to do more good than harm. "You know very well that only 10 percent," cried Archie Cochrane outraged.

Archie Cochrane was known to speak his mind bluntly. He was the first to officially declare, "It is indeed a weighty criticism of our profession that we so far have not organized a critical coordination of our business, specializing in specialty, in the form of a continuous evaluation of all randomized controlled trials." Only through such briefings can we obtain medical evidence that therapies and measures in the treatment of patients actually have an effect, he said. 

It took more than a decade for the message to sink in, but eventually Archie Cochrane's initiative led to establishment of the first 'Cochrane Centre' in Oxford 1992nd. Today there's 15 such centers around the world. They are together known as the Cochrane Collaboration, a non-profit organization. Co employs more than 15,000 people in many countries and in many specialties. They work, often on a voluntary basis, to prepare and maintain systematic reviews of randomized controlled trials (RCTs) and other new evidence in all medicine therapeutic areas. Now studies also include the result of non-randomized observational studies. The Cochrane Collaboration publishes regularly its so-called Cochrane reviews electronically. These are collected in The Cochrane Database of Systematic Reviews and is a major component of The Cochrane Library, the hub of all evidence-based medicine in the world.

SVENSKA SJUKSKÖTERSKORS UTBILDNING HAR FÖRÄNDRATS RADIKALT.
SVENSKA KVINNOR (OFTAST) PLUGGAR HÅRT I 3 ÅR PÅ HÖGSKOLA/UNIVERSITET FÖR ATT I BLI SJUKSKÖTERSKA. DE LÄSER YTTERLIGARE 1 ÅR FÖR BARNKOMPETENS. 
FÖR SPECIFIK NEONATAL INTENSIVVÅRDSKOMPETENS HAR MÅNGA SJUKSKÖTERSKOR DESSUTOM EN 15 POÄNGS UTBILDNING = 1/4 ÅR.

NÄR MAN KOMMER TILL KS NEONATALAVDELNING ANSER ANSVARIG LÄKARE ATT  MAN INTE KAN PLANERA BARNENS MAT INDIVIDUELLT TILL DET ENSKILDA BARNET.
MAN ANSES INTE KUNNA VÄLJA RÄTT STORLEK PÅ EN MATSOND.
MAN ANSES INTE KUNNA SUGA BARNEN INDIVIDUELLT ANPASSAT. 
OSV OSV I ALL OÄNDLIGHET.
SOM SJUKSKÖTERSKA PÅ KS NEO FRÅNTAS MAN DEN KOMPETENS SOM SVENSKA BARN/NEONATALSJUKSKÖTERSKOR NORMALT HAR.

LÄKARNAS VÄNINNOR GES UTRYMME ATT SKRIVA PM SOM SÄGER ATT ALLA BARN FÖDDA FÖRE EN VISS GESTATIONSVECKA SKA HA EN FIXERAD FUKTNIVÅ I KUVÖSEN I ETT VISST ANTAL VECKOR (5 VECKOR!!) UTAN ATT DENNA FÅR FÖRÄNDRAS OCH RELATERAS TILL DEN VÄRME ETT BARN KRÄVER FÖR NORMAL TEMP. 
NÄR VATTENÅNGAN FÖRVANDLAS TILL VÄTSKA, FÖR ATT MAN SÄNKT KUVÖSENS TEMPERATUR, FÖR ATT BARNET KRÄVER ALLT MINDRE VÄRME, ANSES KUVÖSTILLVERKAREN HA TILLVERKAT FELAKTIGA KUVÖSER! 

NÄR EN SJUKSKÖTERSKA LARMAR OM ATT ETT BARN INTE KLARAR MATMÄNGDEN HÄNVISAR LÄKARE TILL ETT PM SKRIVET AV EN ANNAN INTERN EXPERT OCH SEDAN MATAR MAN OAVSETT BARNETS FÖRMÅGA ATT TA EMOT MATEN TROTS ATT DET FAKTISKT STÅR I PM ATT MAN MÅSTE TA HÄNSYN TILL SYMTOM HOS BARNEN.

NÄR LÄKARES VÄNINNOR SKRIVIT ETT PM KAN INGEN ANNAN SJUKSKÖTERSKA, INTE ENS CHEFSSJUKSKÖTERSKORNA IFRÅGASÄTTA.

NÄR JAG BÖRJADE ARBETA NATT PÅ MIN FÖRRA ARBETSPLATS, FÖR 26 ÅR SEDAN, MÄRKTE JAG OMEDELBART ATT DET FANNS ETT KOMMUNIKATIONSPROBLEM MELLAN DAG- OCH NATTPERSONAL. DEN ERFARENHETSBASERADE KUNSKAPEN SKILJDE SIG ÅT.

NÄR JAG TOG UPP PROBLEMET MED MIN CHEF LYSSNADE HON OCH MAN INFÖRDE LÅNGA "SYSTERMÖTEN" TVÅ GÅNGER PER TERMIN. DE ANNONSERADES I GOD TID. 
NÄSTAN ALLA VAR MED. MÖTENA VAR MELLAN KL 18-21. NATTSJUKSKÖTERSKORNA KOM TIDIGARE OCH BÖRJADE SEDAN ARBETA KL 21. DE SOM ARBETADE EFTERMIDDAG KUNDE OFTA LÄMNA ÖVER TILL BARNSKÖTERSKORNA OCH GÅ IFRÅN. 

MÖTENA INLEDDES MED ALLMÄN INFO. SEDAN KAFFE OCH BLODSOCKERHÖJANDE OCH DÄREFTER BÖRJADE VI DISKUTERA VÅR FUNKTION, VÅRA METODER, PROBLEM VI UPPTÄCKT OSV. 

OM DET KOMMIT INBJUDAN TILL EN KONFERENS VALDES 1-2 PERSONER ATT ÅKA. 
VID NÄSTA SYSTERMÖTE FÖRVÄNTADES DE REDOVISA SÅ ATT ALLA FICK DEN KUNSKAP DE HADE HÄMTAT IN. HELST SKULLE MAN OCKSÅ REDOVISA SKRIFTLIGT OCH SÄTTA DETTA I EN PÄRM FÖR FRÅNVARANDE PERSONAL (GRAV.LEDIGA OSV).

NÄR EN ARBETSGRUPP SKULLE BILDAS VALDE CHEFERNA MEDLEMMAR TILL DESSA VID SYSTERMÖTET. MAN FICK ANMÄLA INTRESSE. CHEFERNA SKAPADE MIXADE GRUPPER MED OLIKA KOMPETENS OCH INTRESSEN, FÖR ATT BREDDA GRUPPERNAS PERSPEKTIV.
NÄR GRUPPERNA JOBBAT MED ETT ÄMNE REDOVISADES RESULTATET FÖR SAMTLIGA SJUKSKÖTERSKOR VID ETT SYSTERMÖTE - ALLA KUNDE HA SYNPUNKTER. ALLAS KUNSKAP TOGS TILLVARA, ALLA HADE VAR SIN RÖST. EFTERÅT JOBBADE GRUPPEN VIDARE MED NYA FÖRSLAG OCH IDÉER INNAN SLUTLIG VERSION. NÄR NYA DIREKTIV KOM VAR DE GRANSKADE OCH GODKÄNDA AV SAMTLIGA SJUKSKÖTERSKOR. 
NÄR DENNA PROCESS VAR KLAR LÄMNADES DE NYA RIKTLINJERNA TILL MEDICINSK ANSVARIG LÄKARE SOM GODKÄNDE DET SOM VAR HANS ANSVAR - DET MEDICINSKA. 

STRUKTUREN LEDDE TILL HÖG FÖLJSAMHET. DET SKAPADE STABILITET OCH MYCKET HÖG PATIENTSÄKERHET. FRAMFÖR ALLT SKAPADE DET SAMMANHÅLLNING, HÖG OCH JÄMN KOMPETENS OCH TRIVSEL I GRUPPEN. MAN LÄRDE KÄNNA VARANDRA.

ALLA PÅ ARBETSPLATSEN VISSTE ATT JAG FÅR NYA IDÉER HELA TIDEN. JAG, SOM GILLAR ATT BLI IFRÅGASATT OCH ATT DISKUTERA, KUNDE KASTA UR MIG MINA TANKAR OCH FÅ MEDHÅLL ELLER MOTHUGG OCH JAG TVINGADES DEBATTERA. 
ALLAS OLIKA TANKAR OCH FÖRSLAG LYFTES OCH DISKUTERADES. 
CHEFERNAS FUNKTION VAR FRÄMST ATT STYRA SÅ ATT INGEN TOG FÖR STORT UTRYMME OCH ATT INGEN TYSTNADE SAMT ATT SAMLA UPP DE FÖRSLAG SOM TOGS EMOT POSITIVT.

JAG HAR KÄMPAT MED ALL KRAFT FÖR ATT ALLA SJUKSKÖTERSKOR PÅ KS NEO SKULLE FÅ GLÄDJEN ATT DELTA I SÅDANA MÖTEN. 
JAG HAR ARGUMENTERAT, TJATAT, OCH SKRIVIT MASSOR AV SNÄLLA, VÄDJANDE, UPPRÖRDA OCH IBLAND VÄLFORMULERADE MAIL. 
JAG HAR BESKRIVIT HUR GLADA ALLA SKULLE BLI, HUR BRA DET SKULLE BLI OM VI KUNDE LÄRA KÄNNA VARANDRA BÄTTRE OCH HUR TRIVSELN ÖKAR NÄR MAN FÅR VARA DELAKTIG. 
JAG HAR SKRIVIT ATT EFTERSOM VI ÄR LEGITIMERAD PERSONAL SOM ÄR ANSVARIGA FÖR DEN SPECIFIKA OMVÅRDNADEN ÄR DET BÅDE EN RÄTT OCH EN SKYLDIGHET FÖR OSS ATT VARA MED OCH BESLUTA OM DE RIKTLINJER SOM LIGGER TILL GRUND FÖR VÅRT ARBETE.

MINA CHEFER, FRAM TILL 2007, HAR HOTAT MIG TILL TYSTNAD. 
DE HAR SAGT ATT MIN AVVIKANDE KUNSKAP STÖRT OCH OROAT GRUPPEN OCH ATT DET VARIT MITT FEL NÄR MÄNNISKOR HAR MÅTT DÅLIGT OCH HAR SAGT UPP SIG.
ÅR 2005 FICK JAG SKRIFTLIGT FÖRBUD ATT YTTRA MIG FRÅN VÅRDCHEFEN... 


JAG ÄR EN UPPFINNARES DOTTER. JAG HAR FÅTT LÄRA MIG ATT TÄNKA BRETT, ATT TA IN OLIKA PERSPEKTIV OCH ATT STRÄVA EFTER ATT FÖRSTÅ SAMMANHANG. NÄR JAG SER ETT PROBLEM BÖRJAR JAG GENAST LETA EFTER ORSAK OCH SAMBAND. JAG TYCKER OM ATT LÄGGA PUSSEL, ATT KARTLÄGGA, VÄGA FRAM OCH TILLBAKA OCH SORTERA BORT OLIKA MÖJLIGHETER SUCCESSIVT TILLS MAN HITTAR TROLIG LÖSNING.


SÄRSKILT TREVLIGT TYCKER JAG ATT DET ÄR ATT BEFINNA SIG I DYNAMISKA ARBETSGRUPPER DÄR LÄKARE, SJUKSKÖTERSKOR OCH BARNSKÖTERSKOR STRÄVAR EFTER ATT UTVECKLA EXCELLENS I VÅRDARBETET MED ÖMSESIDIG RESPEKT FÖR VARANDRAS PROFESSIONER OCH I STÄNDIG DIALOG INOM DE OLIKA GRUPPERNA OCH I SAMVERKAN MELLAN YRKESGRUPPERNA. JAG VILL VARA EN DEL I SAMVERKAN MED MÅNGA ANDRA LIKA VIKTIGA DELAR.